"Rówieśnik" - losy polskiej młodzieży po wrześniu 1939 r.

Opublikowano: 2025-09-13 16:58, Numer artykułu: 101637 , Autor: M.Wolschlaeger

Gra  „Rówieśnik”  przygotowana przez Instytut Pamięci Narodowej.

Trochę inna lekcja historii.

Wykorzystaliśmy grę edukacyjną „Rówieśnik”, która w oparciu o przygotowane materiały takie jak: legitymacje szkolne, opinie nauczycieli, listy, kartki z pamiętników, dokumenty Polskiego Czerwonego Krzyża i inne,  dała możliwość odtworzenia losów polskich nastolatków po wrześniu 1939 roku.

Każdy uczeń stawał się kimś innym: uczennicą z Warszawy, chłopcem z Kresów, synem rzemieślnika, córką lekarza czy młodym Żydem marzącym o studiach. Nagle okazywało się, że życie tych młodych ludzi – tak zwyczajne jeszcze w sierpniu 1939 roku – we wrześniu zamieniło się w dramat: ucieczkę, rozłąkę z rodziną, deportację, a czasem w walkę i konspirację. Nie każdy z nich przeżył wojnę.

Wniosek?

Jak różne były te losy i jak zróżnicowana była struktura ówczesnego społeczeństwa polskiego! Obok siebie żyli Żydzi, Ukraińcy, Polacy i przedstawiciele innych narodowości – wszyscy obywatele jednego państwa, II Rzeczpospolitej. We wrześniu 1939 roku zostali zaatakowani jednocześnie przez III Rzeszę i Związek Radziecki, a ich życie na długie lata wciągnęła bezlitosna machina wojny. To co spotkało każdego z nich było zależne od tak wielu czynników: miejsca zamieszkania, przynależności etnicznej, szczęścia itd.

Ta lekcja pokazała, że historia to nie tylko wielkie bitwy i polityczne decyzje, ale przede wszystkim ludzkie losy – młodych ludzi, którzy wtedy mieli tyle lat co obecni licealiści.

Dzisiejsi uczniowie mogli doświadczyć, że wojna zabierała dzieciom i młodzieży to, co najcenniejsze – dzieciństwo, marzenia, bezpieczeństwo.

Przesłanie na dziś:

Różnorodność nie jest powodem podziałów, lecz bogactwem. A pokój i poczucie bezpieczeństwa to największy dar, jaki możemy dać dzieciom i młodzieży.

 

W lekcji uczestniczyli uczniowie klasy Iw.